Hvordan håndterer man tabet af en, man har elsket?

Det er ikke let at skulle forholde sig til døden. Men den er en del af livet, og umulig at komme udenom. Det kan dog sætte sine spor på både krop og sjæl at miste en kær – særligt hvis man er en ung person, som ikke har samme livserfaring, som en lidt ældre person, hvilket gør at man muligvis rammes hårdere og skal bearbejde på anden vis.

Når man mister en person, som man har holdt af, er det ganske normalt at man har brug for at være sammen i familien og få talt tingene godt og grundigt igennem. Det kan faktisk være noget af det vigtigste, når man skal bearbejde tabet. Af samme årsag vælger mange familier at bruge en bedemandsservice, så de har en professionel fagperson, der hjælper med de praktiske ting samt planlægning af begravelsen.

Det betyder, at familien ikke skal sætte sig ind i mange procedure og lovmæssige områder, men kan fokusere på de blødere ting, som primært består i at planlægge en smuk begravelsesceremoni og tage værdig afsked.

Nogle personer vil dog opleve, at de rammes hårdere af tabet end andre. Det kan særligt være hvis der er tale om at miste en meget nær slægtning, som har haft stor betydning for os igennem hele livet. Den nye virkelighed uden denne person kan være svær at acceptere, og kroppen og sindet kan reagere voldsomt på grund af de mange følelser.

Her er det vigtigt at forstå, at man er i en fase, hvor sorgen raser. Det kan betyde, man måske mangler sin appetit, ikke sover godt om natten og oplever kraftigere følelsesudbrud – måske ved at græde, blive lettere sur etc.

Er man hårdt ramt af sorgen, kan det anbefales, at man søger hjælp hos en psykolog. Hos Lifework, der er psykolog i Odense, understreger man, at der ikke er noget galt med én, fordi man opsøger hjælp. Faktisk er det ofte et tegn på styrke og bevidsthed. Sammen med psykologen er det muligt at tale og få bearbejdet de følelser og tankemønstre, der kan være svære at forstå. Det giver mulighed for at tage fat i samtalen og praktiske redskaber, hvormed man får mulighed for at bedre bearbejde tabet og komme sig over det. Det kan være et enormt vigtigt skridt for at få den normale hverdag tilbage.

Så husk altid at få talt tingene igennem med familie og venner, og er det ikke nok, så opsøg den professionelle hjælp.