Sådan kommer du i form efter fødslen

Det er absolut ingen hemmelighed, at kroppen ændrer sig enormt meget under graviditeten – det er helt naturligt. Men problemet opstår typisk, når man vil tilbage til sin gamle form. Det kan nemlig være svært, og vejen kan synes uendelig lang. Denne guide vil hjælpe dig med gode råd til, hvordan du på bedst mulig vis kommer i form efter fødslen.

Giv plads til baby

Det er naturligvis vigtigt, at du stadig giver plads til baby, når du træner. For mange mødre er det rart at have baby i nærheden, hvorfor hjemmetræning ofte er løsningen. Hvis du ønsker at træne hjemme, kan du investere i en babynest. En babynest er en lille rede, dit bar kan ligge i. Ved at investere i den perfekte babynest vil baby kunne lige trygt på sofaen eller bordet uden at falde ned. Det er også vigtigt at bide mærke i, at skummet i bunden har betydning for, hvor komfortabel den er.

Regelmæssighed

Når du starter op igen, er det meget væsentligt at du er regelmæssig. En vane tager tid at opbygge, og i en hverdag med et underskud af overskud, kan det være svært at finde huller i kalenderen. Vælg derfor nogle timer om ugen, der er dedikerede til din træning.

Bevar et roligt tempo

En anden ting, der er enormt vigtig, er at du starter i et roligt tempo. Din krop har brug for tid og plads til at komme ovenpå igen. Mange kvinder døjer med gener som ufrivillig vandladning, hvor et trusseindlæg kan være løsningen.

Start eventuelt med nogle rolige, men effektive motionsformer til at starte med. Prøv dans, svømning eller korte løbeture. Styrketræning og andre ekstreme motionsformer bør først udføres, når kroppen har haft tid til at opbygge sig selv igen.