Sådan skal du ikke tabe dig

Det er vigtigt at have en sund livsstil, hvor din krop er i balance. Der findes desværre en masse usunde måder at behandle sin krop på, hvis du ønsker at tabe dig en smule. Vi vil gerne komme med gode råd til, hvordan du bliver sund på den sunde måde. Et vægttab på den usunde måde kan nemlig ende med at få nogle fysiske og psykiske konsekvenser, der kan være svære at komme over igen.

I dette indlæg gør vi dig opmærksom på:

  • Hvorfor du ikke skal stå med det alene
  • Hvorfor du ikke skal gå på en ’kur’
  • Hvorfor du skal gøre det på den sunde måde.

Lad være med at stå med det alene

Hvis du ønsker at tabe dig lidt, er det vigtigt, det ikke er noget, du går med alene. Det kan være svært at rumme alene. Måske ved du heller ikke helt, hvordan du skal gribe det an. Det kan derfor være en god idé at bede om hjælp, hvis du synes, du har et reelt vægtproblem.

Du kan hive fat i en sundhedsplejerske, din læge eller dine forældre. De vil helt sikkert kunne hjælpe dig med, hvordan du på en sund måde griber et eventuelt vægttab an på en god måde.

Drop alt, der hedder ’kur’

Hvis du ønsker at tabe dig, er en af vores bedste anbefalinger, at du dropper alt, hvad der hedder ’kur’. Der findes en masse ”smarte” kure, der lover guld og grønne skove.

Det kan være, at du taber dig meget på kort tid. Realiteten er blot, at du vil tage det hele på igen, når du begynder at spise normalt igen. Disse kure er ofte ikke særligt varierede i deres kost. Der kan derfor være vitaminer, mineraler og lignende, du kommer til at mangle.

Derudover er der også nogle kure, hvor du hele tiden er sulten, fordi du simpelthen ikke får nok at spise. Det er på ingen måder en sund måde at tabe sig på.

Bliv sund på den sunde måde

Den sunde måde at tabe sig på er ved at bruge sin sunde fornuft. Tænk over, at du skal spise varieret, hvor du både får grøntsager, proteiner, kulhydrater og fedt. Ved at kombinere det med mere aktivitet i hverdagen kan du få et vægttab på en sund måde. Det skal være en livsstilsændring, for at du bibeholder vægttabet. Med få justeringer kan du derfor komme langt, uden det bliver surt og usundt.