Sådan forebygger du stress

”Stress er blevet en folkesygdom”. Det citat har du helt sikkert hørt mange gange i løbet af de seneste par år – men ikke desto mindre er de korrekt. Vi har fået enormt travlt i alle livets henseender, og vi glemmer os selv – men hvordan forebygger vi det? Netop det spørgsmål vil denne guide forsøge at besvare.

Vær til stede i nuet

Når vi stresser, sker der helt sikkert en helt masse overtænkning, der slet ikke er nødvendig. Når man bruger hele tiden på at være oppe i hovedet i stedte for nede i kroppen, mister man hurtigt jordforbindelsen, og af samme grund kan begynde at udvise symptomer på angst eller depression.

Det absolut vigtigste er at være i nuet og nyde tiden med alt, hvad den bringer. Til netop dette kan du bruge mindfulness københavn, hvor læge og terapeut Annette Eberhardt vil guide dig gennem den rejse, der skal føre til din indre ro.

Der er forskellige måder, hvorpå du kan falde til ro derhjemme. Blandt andet:

  • Ved at meditere. Når du mediterer, fjerner du det negative fra sindet, og du renser kroppen – det er bedst at meditere om morgenen

  • Lav det, du har lyst til.

  • Dyrk afslappende yoga, der nemt og hurtigt regenererer kroppen

  • Naturlægemidler eller urter

Planlæg din tid

For at undgå stress, er det også vigtigt, at du kan finde ud af at planlægge den tid, du har. Eller bliver det hurtigt uoverskueligt, fordi du både skal tænke på moster Janes fødselsdag og din nieces barnedåb. Derfor er det smart at have sine arrangementer noteret i en kalenderbog, så du altid kan se, hvornår du har planer, og hvornår du kan holde fri.

Det er også nemmere at have mere overskud, når man ved, hvad der forventes og hvad tid, det er.