Kvantitet eller kvalitet?

Når det kommer til tøj og mode, så er der nærmest ingen grænser for hvor hurtigt man kan købe sig fattig i det nyeste nye. Især hvis man har en lille fashionista gemt i sig, eller måske i sine teenagedøtre, hvis dem er dem man skal købe til. At være med på moden kan være dyrt, det kan endog være rigtig dyrt. En t-shirt kan koste alt mellem 50 fra H&M til 500 kroner fra Kenzo eller 1500 fra Moncler.

Det siger lidt sig selv, at hvis man udelukkende kigger på funktionaliteten, så er en t-shirt til 1500 kroner IKKE 30 gange mere værd end en til 50 kroner. Kigger man på kvaliteten, vil den i langt de fleste tilfælde være meget bedre i et dyrere produkt. Det bliver brugt bedre materialer, det er syet bedre og der er kælet mere for detaljerne. Det er altså ofte langt mere holdbart. Holder det 30 gange længere? Nej, selvfølgelig gør det ikke det.

Når det kommer til netop mode, er alt bare ikke rationelt, og der er ting, som kan være meget svært at sætte en pris på, nemlig den såkaldte herlighedsværdi. Det er her brands kommer ind i billedet. Branding handler i høj grad om, at man tillægger et produkt eller en vare mere værdi, end den helt nøgternt har. Men at noget ikke er pengene værd på dens funktionalitet, betyder ikke, at det ikke er pengene værd.

Det der typisk sker, når man køber noget der er dyrt, er at man selv tillægger det noget mere værdi, netop fordi man ved hvad det hat kostet. Det betyder så også, at får et andet forhold til det, end hvis det er et køb, man ikke har overvejet. Når man køber noget, der er dyrere, er der også en tendens til at man passer bedre på det, og sandsynligvis bruger det i flere år. På den måde kan det på den lange bane sagtens blive billigere at købe dyrt, samtidig med at det er bedre for miljøet, at man skærer ned på brug og smid væk kulturen.

Her kan du blive klogere på kvindemode så kan du selv vurdere hvad budgettet rækker til.